zondag 5 september 2010

1-3 september: beton!

Woensdag 1 september

Een kleine 2 weken geleden groeven we met heel wat hulp onze voorplaats uit. De bedoeling was om daar dan snel beton te laten storten, maar omdat een beetje beton bestellen relatief veel duurder is dan een grote hoeveelheid, stelde de aannemer van Kristof voor om samen beton te bestellen. Hij zou er toch laten komen deze week.

Vrijdag komen ze dus de beton storten om 7 uur 's morgens! Dat betekent dat dan onze netten klaar moeten liggen. Maar dat houdt ook meer in dan het lijkt!

Voor we de kunnen leggen, moeten we voor 'verankering' zorgen: om de 50 cm moet in de muur een gat worden gemaakt waarin dan een ijzeren staaf komt die verbonden wordt met het net. Zo wordt het net eigenlijk een 'puzzelstukje' dat in je muur past. Daarom nam Sam nog een dag verlof om de gaten te maken. Zoiets kan je niet 's avonds doen.

de gaten om de 50 cm














close-up













in stukken slijpen van de ijzeren staven














Na het gaten boren kon de plastiekfolie worden gelegd en daarna pas de netten. Het leggen van de netten was niet zo gemakkelijk aangezien we met allemaal overschotjes werkten van bij Kristof. Daarbij moest gelet worden op genoeg overlap.


nachtwerk: het in elkaar puzzelen van de stukjes wapeningsnet













Donderdag 2 september


Aangezien ik op donderdagavond repetitie heb, moest Sam de kindjes in bed steken en kon hij pas laat verderwerken. Vanavond moeten de netten en staven nog allemaal verbonden worden met ijzerdraadjes zodat ze niet verschuiven bij het gieten van de beton.
Om 23.15 uur kom ik thuis en kan ik meehelpen. Ondertussen hoorden we via Kristof dat de betonwagen maar in de namiddag zou komen. Goed dat we niet zo vroeg op moeten dus, want we werken tot 1 uur...

Hier zie je de netten met de staven die in de gaten liggen.












(foto van overdag, iets duidelijker)














close-up: let op de ijzerdraadjes












in de gleuf heeft Sam stukjes rechtopstaand net geplaatst













Vrijdag 3 september

Daar is hij dan!




























klaar!



















Aanvulling: pluim van de 'chef': onze architect sprong vrijdagmorgen nog even binnen om te kijken of alles goed lag voor de betonwagen zou komen en ja hoor: perfect! Ik natuurlijk heel fier op Sam he ...

4 opmerkingen:

  1. hé ik heb ook zo'n dingen aan mijn muur! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voila, nu weet ge waarvoor dat echt dient he!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo, ik kom hier wel een aantal jaar achter maar mijn vriendin en ik beginnen binnenkort met dergelijke werken en ik wou jullie vragen ofdat jullie een afdichtstrook gebruikt hebben tussen de vers gegoten betonplaat en de bestaande muren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He Anthony, een afdichtstrook werd niet gebruikt, maar de beton werd verankerd in de muur. Dit werd bekeken met onze architect. Best ook een overleggen met jullie architect?
      groetjes!
      Nele

      Verwijderen